Ha új év, akkor új nyelv? Te is
felvetted az újévi fogadalmaid közé, hogy 2017-ben végre (rendesen) megtanulsz
egy (vagy egy újabb) idegen nyelvet? Nos, ha kész vagy az időd mellett pénzt is
ráfordítani a projektedre, akkor bizony bőven van miből válogatnod. A kínálat
most, a tél közepén is ugyanolyan széles, mint a tavaszi-nyári reklámhadjárat
idején: mehetünk belföldi, külföldi, egyéni, páros, csoportos, intenzív, fél
intenzív, de akár szuper intenzív tanfolyamra is. Hogy ezek közül mi a jó
nekünk, azt csak halványan sejtjük, ha egyáltalán van ilyen irányú ötletünk.
Íme néhány fogódzó a kurzusválasztáshoz!
Kell-e ehhez külföld?
A nyelvtanulás mai elterjedt
tanfolyamos-magántanáros formája viszonylag újkeletű. Évszázadokon keresztül az
volt a bevett gyakorlat, hogy a szülők elküldték gyermeküket idegen
nyelvterületre egy családhoz (mely lehetett akár a szomszéd németajkú faluban
is), ahol a fiatal egy-két év alatt magába szívhatta az ottani nyelvet. Senki
sem törte a fejét azon, hogy ez hogyan megy végbe a gyermek fejében, vagy hogy
miért sikerült az egyik nebulónak, a másiknak pedig miért nem. Csak a múlt
század ’60-as éveitől kezdték kialakítani a nyelvtanítás mai értelemben vett
módszertanát, mely nem kis részben köszönhető a pszicholingvisztika
fejlődésének. Persze ez nem ment egyik pillanatról a másikra. A mai magyar
ötvenesek például szívesen sztoriznak arról, hogy úgy kellett bemagolniuk
szövegeket és kaptak jó jegyeket az iskolában a(z elsősorban orosz) nyelvórán,
hogy egy szót sem értettek az egészből.
Az alkalmazott nyelvészet
fejlődésének és az igény növekedésének köszönhetően mára megszámlálhatatlanul
sok, remek oktatási anyag és szakember áll a nyelvtanulók rendelkezésére. Nem
baj tehát, ha nincs lehetőségünk arra, hogy külföldön tanuljunk nyelvet. Sőt,
egyes szakemberek állítják, hogy célszerű először elsajátítani a nyelv
alapjait, és csak alapfok után belevetni magunkat egy idegen nyelvű
környezetbe. Ezt azzal indokolják, hogy az idegen ajkúak beszéde a kezdő
nyelvtanuló számára először csak hangok egymásutánja, melyből nem tud szavakat
vagy jelentéseket elkülöníteni. Ha azonban megfelelő részletekben adagoljuk az
idegen nyelvet, az szépen felépül a nyelvtanuló agyában, és ehhez nem
feltétlenül szükséges külföldre mennie. Ugyanakkor a külföldön történő
nyelvtanulásnak van egy óriási előnye: anyanyelvű beszélőkkel kommunikálva
kénytelenek vagyunk használni a célnyelvet.
Jobb az anyanyelvű tanár?
Az anyanyelvűek mindenkor a
leghitelesebb képviselői egy nyelvnek. Az idegen nyelv kifejezésbeli
sajátosságait, a dialektusokat és egyéb finomságokat (pl. káromkodást,
becézést, hezitálást és persze a kiejtést) igazán csak anyanyelvűektől
tanulhatjuk meg. Ez azonban nem azt jelenti, hogy például egy angol anyanyelvű
tanár minden tekintetben jobb választás, mint egy magyar anyanyelvű angoltanár.
Utóbbinak ugyanis van egy nagy előnye az anyanyelvű tanárral szemben: ő maga is
tanulta a nyelvet, ezért ismeri a saját anyanyelve és a célnyelv közötti
eltéréseket és az ezekből adódó nehézségeket. Úgy is mondhatnánk, hogy a nem
anyanyelvű tanár kontrasztív szempontokat is figyelembe vesz: tudja, hogy miért
nehéz egy magyarnak azt a bizonyos nyelvet tanulni, ezért felhívhatja a
nyelvtanuló figyelmét ezekre a csapdákra, például a hamis barátokra vagy a
kiejtési nehézségekre.
Az egyéni és csoportos
nyelvtanulásnak is megvannak a maga előnyei és hátrányai. Akivel egyedül
foglalkozik egy tanár, arra több figyelem jut, így jobban rá van kényszerítve
arra, hogy óráról-órára készüljön, és hogy megszólaljon a célnyelven. Emellett
a tanár tudja úgy alakítani az órát, hogy az maximálisan megfeleljen a tanuló
egyéni igényeinek, hiszen nem kell megosztania a figyelmét több ember között.
Mindez nagyon jól hangzik, de akkor
miért mennénk csoportos tanfolyamra? Többek között azért, mert a csoport tagjai
motiválni tudják egymást például azzal, hogy egészséges verseny alakul ki
közöttük. Emellett a legtöbb csoportos tanfolyami óra adott időpontban történik
és a fix órarendi beosztás sokakat késztet rendszeres tanulásra, miközben a
magánórák időpontja sokszor tologatható, így a készülés is azzá válik.
Általában elmondható, hogy a
csoportos nyelvtanulás az extrovertált, társasági emberek műfaja, míg az egyéni
órákon a zárkózottabbak is hamar érhetnek el sikereket. Lehet azonban, hogy egy
kevésbé társasági ember számára pont azért jobb a csoportos óra, mert itt
megnyílhat, új helyzetekben tapasztalhatja meg a nyelvhasználat módjait és új
barátokra tehet szert. Egy dolgot azért nem árt megszívlelni: ha gyermekünk
valamiért megbukott az iskolában idegen nyelvből, ne írassuk be csoportos
nyelvtanfolyamra! A legtöbb gyerek ugyanis azért bukik meg, mert nem jutott rá
elég figyelem a tanórákon és valahol elveszett a leadott anyag sűrűjében.
A tanár
A tanulási folyamat szempontjából
kulcsfontosságú a tanár személye és az általa képviselt módszertan. Tanfolyamra
jelentkezéskor célszerű megtudni, hogy ki lesz az oktató. Ha erre lehetőség
van, találkozzunk leendő tanárunkkal! Sokkal könnyebb egy számunkra szimpatikus
embertől tanulni, mint ha óráról-órára le kellene küzdenünk ellenérzéseinket.
Azt is célszerű megérdeklődni, hogy a tanár milyen nyelvtanulási módszerben
hisz, mit gondol például a magyar nyelv használatáról az idegen nyelvi órán, vagy
hogy mire helyezi a hangsúlyt: a kommunikációra és a szituációkra vagy pedig a
nyelvtanra. Az sem közömbös, hogy az illető tanár élt-e külföldön
hosszabb-rövidebb ideig (ideális esetben igen), vagy hogy az adott nyelv mely
változatát beszéli (például amerikai angolt vagy brit angolt).
Mi is kellünk hozzá!
Nem elég óráról-órára odaülni a csoportba vagy a tanár mellé és figyelni
nagy szemekkel. Nagyon fontos, hogy a megtanultakat aktívan használjuk,
továbbgondoljuk, ismételjük. Ma már rengeteg lehetőségünk van arra, hogy órán
kívül is idegen nyelvű hatásoknak tegyük ki magunkat például dalszövegek,
filmek, külföldi chatpartnerek által. Egy külföldön végzett nyelvtanfolyam is
csak úgy ér valamit, ha az órák között nem a szobánkban kuksolunk, hanem
keressük a lehetőségeket, hogy emberekkel és helyzetekkel találkozunk, akiket
és amiket meg kell értenünk. Éljünk a lehetőségeinkkel!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése